نیرو تهویه

کولر گازی ایستاده چیست؟

قبل از مقایسه این مدل از کولر‌های گازی با نوع دیواری، بهتر است با آن‌ها بیشتر آشنا شویم. کولرهای ایستاده نوعی از کولرهای گازی هستند که فقط شکل ظاهری آن‌ها با نوع دیواری متفاوت است. این سبک از کولرهای گازی نیز قابلیت تولید گرما در فصل زمستان را دارند. ابعاد این کولرهای گازی بزرگ‌تر بوده و فضای بیشتری را در محیط اشغال می‌کنند. ظرفیت و میزان سرما و‌گرمایی که کولر گازی ایستاده تولید می‌کنند بسیار بیشتر از نیاز یک خانه می‌باشد. معمولا ظرفیت این کولرها بین ۳۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ می‌باشد. این توان بسیار بالا بوده و از این رو معمولا از کولرهای ایستاده برای تالارهای عروسی، مساجد، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و محیط‌های بزرگ استفاده می‌کنند. البته کولرهای در ظرفیت و ابعاد کوچک‌تر نیز به صورت ایستاده تولید می‌شوند که به آن‌ها پرتابل گویند.

این کولرها به دو صورت اینورتر و معمولی تولید می‌شوند که تفاوت آن‌ها در میزان‌ مصرف انرژی آن‌ها می‌باشد. کولرهای با قابیلت اینورتر از مصرف کمتری برخوردار است و در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کنند.

شباهت کولرهای گازی ایستاده و دیواری:

خیلی از افراد تصور می‌کنند که کولر گازی ایستاده ، فقط از یک بخش داخلی تشکیل شده‌اند و یونیت خارجی ندارند و به راحتی می‌توانند آن‌ها در محیط جا به جا کنند. در صورتی که این یک باور غلط است و این‌ سبک از‌کولرهای گازی نیز مانند کولرهای دیواری، از دو‌ بخش تشکیل شده‌اند که باید بخش بیرونی آن‌ها را نیز مانند سبک‌ دیواری در فاصله‌ای نصب کنید که در راندمان و عملکرد کولر، مشکلی ایجاد نکند.

سیستم کارکرد و عملکرد هر دو سبک کاملا یکسان می‌باشد و سیستم کمپرسور مشترکی دارند.

تفاوت کولرهای گازی ایستاده و دیواری:

همان‌طور که اشاره کردیم، اولین تفاوتی که بین این دو سبک از‌کولرهای گازی مشخص است، ابعاد آن‌ها است. اختلاف زیاد بین ظرفیت‌های نوع ایستاده با زمینی را می‌توان دومین تفاوت آن‌ها دانست. به علت ظرفیت زیاد کولرهای ایستاده، لازم است تا از کمپرسور و تجهیزات با ابعاد بزرگ‌تری استفاده شود. همین عامل سبب می‌شود تا ابعاد آن‌ها نیز بزرگ‌تر شود. این ابعاد و وزن بالا باعث شده تا دیوارها تحمل نصب آن‌ها را نداشته‌باشند و از این رو آن‌ها را به صورت ایستاده تولید کنند.

ظرفیت بالای آن‌ها باعث می‌شود تا نوع کاربری آن‌ها با سبک دیواری متفاوت شود. بدین صورت که برای منازل از کولرهای دیواری و محیط‌های بزرگ و اجتماعی از کولر گازی ایستاده استفاده می‌شود.

 

مزایای استفاده از اسپیلت‌ها ایستاده:

کولر‌های گازی ایستاده مزایایی دارند که سبب استفاده از آن‌ها شده. از جمله اولین و‌مهم‌ترین مزیت آن‌ها ظرفیت و توان سرمایش و گرمایش بالای آن‌ها می‌باشد. از دیگر قابلیت‌های آن‌ها وجود انواع فیلتر‌های تصفیه هوا و یون‌زدایی می‌باشد. دیگر فاکتور مهم و تاثیرگذار اسپیلت‌های ایستاده، قابلیت تولید باد گرم و سرد در هر چهار جهت می‌باشد. استفاده از کمپرسورهای متنوع اسکرال، روتاری و پیستونی ویژگی مهم دیگر آن‌ها است. ویژگی دیگری که در کولر گازی ایستاده وجود دارد، دمپر تنگ‌تر آن‌ها است. این عامل باعث می‌شود تا پرتاب هوای خنک در آن‌ها بسیار زیاد شود تا افرادی که در فاصله‌های دور از دستگاه قرار دارند، خنکی را احساس کنند.

مصرف کدام کولر گازی بیشتر است؟

قائدتاً برای خنک کردن یک فضای ۵۰۰ متری، به نسبت یک محیط ۱۰۰ متری، به انرژی بیشتری نیاز است. در نتیجه این یک امر بدیهی است که مصرف کولرهای ایستاده بیشتر باشد. اما این را در نظر بگیرید که برای خنک کردن یک محیط ۵۰۰ متری، به چندین کولر دیواری نیاز می‌باشد که در مجموع مصرف آن‌ها بیشتر از یک کولر ایستاده خواهدشد. با این توضیحات به این نتیجه می‌رسیم که مصرف بالای اسپیلت‌های ایستاده مقرون به صرفه می‌باشد. اما حتما به این نکته دقت کنید که از کولرهای با گرید انرژی A استفاده کنید.

صدای فن کولر گازی ایستاده:

به غیر از ابعاد و ظرفیت بسیار بالای اسپیلت‌های ایستاده که آن‌ها را برای مصرف خانگی نامناسب می‌کنند، صدای زیاد فن آن‌ها نیز عامل دیگری می‌باشد. این صدای بلند در محیط‌های تجاری و بزرگ خیلی به گوش نمی‌رسند اما در محیط‌های منزل، به شدت آزاردهنده خواهندبود. این عوامل سبب شده تا این کولرها اصلاً برای استفاده مسکونی مناسب نباشند.

نکات قابل توجه هنگام نصب اسپیلت‌های ایستاده:

معمولا کولر‌های ایستاده قدیمی که از ظرفیت‌های بالا برخوردارند، از برق‌های سه فاز ۳۸۰ ولت و آن‌هایی که ظرفیت پایینی دارند از برق تک فاز ۲۲۰ ولت استفاده می‌کنند اما با پیشرفت تکنولوژی، اسپیلت‌های ایستاده به صورت تک فاز و اینورتر تولید می‌شوند.

کمپرسور کولر گازی ایستاده، در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل لازم است تا آن‌ها را در بیرون و‌مکانی مناسب نصب کنید تا گرمای آن‌ها وارد محیط نشود.

نکاتی که قبل از خرید کولر گازی ایستاده برای منزل باید بدانید!

1- کولر گازی های ایستاده معمولاً در ظرفیت‌های ۳۲۰۰۰ به بالا تولید می‌شوند.

2- کولر گازی های ایستاده به دلیل برخورداری از ظرفیت بالا ، معمولاً در اماکنی مانند واحدهای تجاری که از متراژ سالن بالایی برخوردارند و به دلیل ورود و خروج مداوم افراد گردش هوا بیشتر از منازل مسکونی است کاربرد دارند.

3- کولر گازی های ایستاده به دلیل نوع طراحی، تولید در ظرفیت های بالا، پرتاب باد قوی و… توانایی جبران تلفات هوای خنک که در اثر گردش هوای محیط صورت می‌گیرد را دارند.

4- ابعاد کولر گازی های ایستاده باعث می‌شود که فضای قابل توجهی را در منزل اشغال نمایند.

5- وزن بالای کولر گازی ایستاده و همچنین اتصال آن به یونیت خارجی (کندانسور) باعث عدم امکان جابجایی آن شده و لازم است که مکانی مشخص، جهت قرار گیری کولر گازی ایستاده در منزل درنظر گرفته شود.

6- قدرت فن و میزان پرتاب باد در کولر گازی های ایستاده بیشتر از انواع دیگر کولر گازی است، به همین دلیل ممکن است صدای کارکرد دستگاه در منزل به گوش برسد. اما صدای کارکرد کولر گازی ایستاده در اماکن تجاری به دلیل وجود صداهای مختلف ناخوشایند نبوده و حتی ممکن است به سختی شنیده شود.

7- همانطور که می‌دانید اکثر منازل مسکونی حتی با متراژ زیربنای بالا، متشکل از زون ها و اتاق های مجزا با متراژ مختلف هستند. استفاده از کولر گازی ایستاده در منزل به دلیل وجود یک یونیت داخلی و عدم امکان کانال کشی منطقی نیست زیرا تنها در یکی از زون ها می‌توان از کولر گازی ایستاده در منزل بهره گرفت.

8- قیمت خرید اولیه و مصرف برق کولر گازی های ایستاده به دلیل برخورداری از ظرفیت بالا، نسبت به انواع دیگر کولرهای گازی بالاتر است.

لازم به ذکر است که کولر گازی های ایستاده در برخی از مدل‌ها نیازمند برق سه فاز می‌باشند.

کولر گازی ایستاده مناسب چه مکان ‌هایی است؟

کولر گازی ایستاده  دارای ظرفیت بالایی نیز عرضه می شوند به همین دلیل بیشتر در مکانهایی با متراژ بالا همچون سالن های بزرگ، فرودگاه ها، مساجد، تئاتر و… مورد استفاده قرار می گیرند.
کولر گازی ایستاده به دلیل ظرفیت بالایی که دارد میزان مصرف برق نیز در آنها بیشتر است اما در مدل های اینورتر با بهره گیری از کیت اینورتر به طور چشمگیری از میزان مصرف انرژی صرفه جویی می شود و با صرف انرژی کمتر عملکرد بیشتری را ارائه می دهد.
 

قدرت خنک کنندگی کولر گازی ایستاده چقدر است؟

کولر گازی ایستاده از ابعاد و اندازه بزرگتری در مقایسه با اسپلیت های دیواری برخوردار می باشند. از سوی دیگر، کولر گازی زمینی یا ایستاده نیازهای سرمایشی محیط های بزرگ و دارای متراژ بالا را به خوبی برآورده می سازد. همچنین، کمپرسور به کار رفته در ساختار کولر گازی ایستاده بسیار بزرگ تر و قوی تر، در مقایسه با مدل های دیواری می باشد. برخورداری از کمپرسور قوی تر موجب ارتقای توان برودتی و سرمایشی دستگاه می شود. بر این اساس، کولرهای گازی ایستاده از قدرت خنک کنندگی بالاتری به نسبت اسپلیت های دیواری برخوردار هستند.

میزان مصرف برق کولر گازی ایستاده چقدر است؟

کولرهای گازی ایستاده به علت برخورداری از موتور قوی تر، برق و انرژی بیشتری را به نسبت کولرهای گازی اسپلیت مصرف می کنند. به همین جهت، در هنگام خرید این دستگاه می بایست به مصرف برق کولر گازی و انرژی کولر گازی ایستاده توجه ویژه ای مبذول داشت. لازم به ذکر است که کولرهای گازی اینورتر و دارای گرید انرژی A، صرفه جویی و بهینه سازی قابل توجهی در مصرف انرژی اعمال می کنند. این ویژگی در کاهش هزینه های اقتصادی و جانبی مصرف کننده تاثیر بسزایی برجای می گذارد.
 

میزان صدای کولر گازی ایستاده:

به طور معمول، کولرهای گازی ایستاده برای مصارف تجاری و اداری مناسب هستند. به همین جهت، در محیط های پر رفت و آمد و شلوغ مورد استفاده واقع می شوند. بنابراین، سطح صدای بالای این سیستم ها در هنگام کارکرد چندان به گوش نمی رسد.

پخش کنندگی و توزیع هوا کولر گازی ایستاده:

کولر گازی ایستاده به سبب قرار گرفتن بر روی سطح زمین، احتمال وجود مانع مانند لوازم خانه و مبلمان در جلوی دریچه های آن قرار دارد. این موضوع مانع از توزیع هوای مطبوع به شکل یکسان و یکنواخت از کولر گازی زمینی می شود.

قابلیت جا به جایی کولر گازی ایستاده:

کولرهای گازی ایستاده یا زمینی، برای موارد استفاده موقتی و فصول خاصی در نظر گرفته شده اند. به همین جهت، در مواقع عدم استفاده قابلیت جمع آوری و انتقال این دستگاه به محل دیگر وجود دارد. با این تفاسیر، کولرهای گازی ایستاده از انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با اسپلیت های دیواری برخوردار می باشند.
 

ظرفیت کولر گازی ایستاده:

ظرفیت کولرهای گازی ایستاده از مهمترین نکاتی است که در این کولرهای گازی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر ظرفیت کولرهای ایستاده متناسب با ابعاد محل مورد نظر ما نباشد در این صورت نمی توان از مزیت آنها بهره مند شد.
به عنوان مثال اگر کولر گازی دارای ظرفیت کمتری باشد در این صورت نمی تواند محیط را خنک سازد. ظرفیت بیشتر آن نیز سبب اتلاف انرژی مصرفی خواهد شد. در ادامه می توانید با مطالعه مقاله محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی به درستی کولرگازی خود را انتخاب و خریداری کنید.