نیرو تهویه

تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟

در واقع منظور از کلمه کولر گازی یک مفهوم کلی بوده و به سیستم هایی اطلاق می شود که دارای مُبرد از نوع گاز (مانند: R410a – R22a – R290a – RB4a و غیره) می باشد گفته می شود و یک مفهوم یا یک کلمه جامع است که می تواند کلیه سیستم های برودتی نظیر ( داکت اسپلیت، کولر گازی پنجره ای، اسپلیت دیواری، کولر گازی پرتابل و کولر گازی ایستاده و همچنین سیستم های تهویه چندپنل مانند VRV9 و VRVF ) را شامل شده. ولی اسپلیت یا اسپیلیت که در زبان انگلیسی به معنی جدا از هم بوده به سیستم هایی گفته می شود که قسمت موتور دستگاه از قسمت تبخیر شونده یا اُپراتور یا یونیت خارجی جدا بوده و به وسیله لوله های ارتباطی که اغلب از جنس مس می باشد به یکدیگر متصل می شوند.
مزایای اسپلیت چیست؟
مزایای اسپلیت یا اسپیلیت نسبت به سایر سیستم های تهویه که به طور پکیج و کامل در یک دستگاه نصب شده اند این است که این سیستم ها دارای راندمان بالایی بوده و نسبت به نسل قبل، از صدا و لرزش کمتری برخوردار هستند. همچنین در سیستم های جدا از هم یا اسپلیت موتور دارای ظرفیت واقعی بوده و در نتیجه این سیستم ها نسبت به نسلی که کل مجموعه در یک جا جمع شده است قدرتمند تر هستند.
جنرال گلد نیز با قدم گذاشتن در این راه توانسته در کلیه سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر پنجره ای، اسپلیت دیواری، کولر گازی پرتابل، داکت اسپلیت و … سلیقه همه ی مشتریان را به خود جلب نماید.

کولر گازی چگونه گرمایش می دهد؟

کولر گازی به لحاظ نوع کارکرد به دو قسمت فقط (سرمایش) و (سرمایش و گرمایش) تقسیم می شود.

کولرهای فقط سرمایش :
این نوع کولرها بیشتر برا مناطق حاره ای استفاده می شود و معمولاً دارای کمپرسور پیستونی هستند. این نوع کولرها معمولاً دارای Clement class ، T3 هستند و برای مناطق معتدل یا T1 مناسب نمی باشند. ولی در بعضی از برندها، کولر هایی با موتور روتاری تولید کرده اند که فقط دارای سرمایش هستند.

کولرهای گازی سرمایش و گرمایش :
این کولرها سیکل چرخش گاز در حالت سرمایش همانند کولرهای فقط سرمایش است به این صورت که گاز از طریق کمپرسور متراکم شده و به کندانسور وارد می شود، سپس وارد لوله مویی شده و فشار و حرارت آن بالا می رود و بعد از آن وارد پنل داخلی شده و شروع به گرماگیری از محیط می کند و در آخر به موتور برمی گردد. ولی در حالت گرمایش یک شیر چهار طرفه وجود دارد که مسیر چرخش گاز را بر عکس کرده و گاز ابتدا به یونیت داخلی منتقل شده و بعد وارد لوله مویی می شود که این فشار و گرمای بالا در یونیت داخلی باعث ایجاد گرمایش می شود و بعد از آنکه برودت محیط را گرفت وارد کندانسور شده و سرمای گرفته شده از محیط داخلی را به محیط بیرون می دهد و بعد وارد کمپرسور شده و این سیکل ادامه پیدا می کند.
پس نتیجه می گیریم کولرهای فقط سرمایش نسبت به کولرهای سرمایش و گرمایش فقط یه قطعه شیر چهار طرفه را کم دارند.

علت یخ زدن یونیت خارجی در زمستان :
علت یخ زدن یونیت خارجی در زمستان این است که سرمای محیط از سرمای تولید شده توسط پنل بیشتر است و به این دلیل که ریزش آب در حالت گرمایش از یونیت خارجی است، یونیت خارجی شروع به یخ زدن می کند و در صورتی که کولر شما سیستم دیفراست یا یخ زدگی را نداشته باشد گرمایش شما کاهش یافته و به مرور زمان قطع می شود.

سیستم دیفراست یا یخ زدایی چیست؟
در کولرهای سرمایش و گرمایش جهت جلوگیری از یخ زدن کندانسور یا ( رادیات یونیت خارجی )، از یک سنسور بر روی لوله های کندانسور استفاده می شود که وظیفه این سنسور تشخیص یخ زدن کندانسور است. بعد از اینکه این سنسور تشخیص یخ زدگی را داد با ارسال پیغام به بُرد داخلی سرعت فن پنل کاهش یافته و سیکل دستگاه عوض می شود و دستگاه به حالت سرمایش می رود و در یونیت خارجی گرما ایجاد شده و یخ تولید شده به این وسیله آب شده و بعد از یک الی دو دقیقه دستگاه مجدد به حالت گرمایش می رود. هر چه سرمای هوای بیرون بیشتر باشد تعداد دیفراست های کولر گازی بیشتر است.

جنرال با داشتن سیم دیفراست سرمایش و گرمایش دلپذیری را برای شما فراهم می آورد.

علت بوی بد از کولر گازی چیست؟

سیستم های تهویه مطبوع به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی که دارند ذاتاً خاک، بو، دود و ذرات معلق محیط را می گیرند.
حال پس از استفاده مداوم از آنها با قرار گرفتن این دستگاه ها در محیط های آلود این خاصیت تصفیه کنندگی به مرور زمان کاهش یافته، تا جایی که دیگر توان عمل فیلتراسیون ندارند.
مهمترین علت بوی بد در کولر های گازی وجود خاک است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مدتی کارکردن کولر گازی، بوی نم در محیط پخش می شود، این بو بخاطر وجود خاک بر روی فین ها و قسمت ناودانی تخلیه آب است که در اثر سرویس نکردن به موقع، در آن قسمت جمع شده و پس از ریزش آب روی آن باعث پخش شدن چنین بویی می شود.

سوال بعدی که راجع به این قضیه مطرح می شود این است که علت بوی سوخت از کولر گازی چیست؟
در پاسخ باید عرض کنیم که به دلیل نزدیک بودن محصل نصب یونیت داخلی به محیطی مانند آشپزخانه دستگاه بو و چربی را به خود جذب می کند و به مرور زمان چنین بویی از آن متصاعد می شود.
توصیه جنرال گلد به شما عزیزان این است که در صورتی که به طور مداوم از کولر گازی استفاده می کنید در شستشوی فیلتر ها دقت کنید و حداقل ماهی یک بار فیلترهای دستگاه را چک نمایید و در صورت استفاده در محیط های آلوده حتماً سالی یک مرتبه دستگاه را سرویس نمائید و میزان گاز دستگاه را کنترل کنید تا هم سرمایش بهتری داشته باشید و هم در میزان مصرف برق شما افزایشی ایجاد نشود. همچنین سرویس سالیانه باعث می شود عمر دستگاه افزایش یافته و از ایجاد هزینه های هنگفت جلوگیری شود.

در صورتی که کولر گازی سرویس نشود چه اتفاقی می افتد؟
اگر کولر گازی خود را سرویس نکنید عمل گرماگیری از محیط به خوبی انجام نمی شود و مُبردی که به صورت مخلوط مایع و گاز است و باید به صورت گاز از پنل خارج شود، به دلیل اینکه نمی تواند به نقطه جوش خود برسد و تبخیر شود به صورت همان مخلوط مایع و گاز یا مایع به کمپرسور باز می گردد و از آنجایی که کمپرسور قابلیت تراکم مایعات را ندارد به مرور زمان باعث تخریب مکانیزم تراکم شده یا به اصطلاح از فشار می افتد یا دچار سوختگی سیم پیچ ها می شود.


پس نتیجه می گیریم برای جلوگیری از ایجاد هزینه گزاف در این شرایط اقتصادی، سرویس سالانه کولر گازی تان را به تأخیر نیندازید.
دوستدار شما جنرال گلد